onsdag 6 augusti 2014

- Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it

Sitter och kikar på ett avsnitt Criminal Minds innan jag ska gå och lägga mig. Varit ledig i tre dagar vilket har varit otroligt skönt måste jag säga! Och i måndags åkte jag och Sofie till Norrköping och kikade på Harry Potter utställningen som är där, riktigt majs bar det och efter så gick vi en Harry Potter tipspromenad genom Norrköping,  käkade litegrann och gick en snoa på stan. Vi bodde över natten på ett väldigt annorlunda bed and breakfast,  en familj som gjort om hela sim gård till camping och b&b. Jag och Sofie bodde i "stallet", helt enkelt ett stall som aldrig blev helt klart och boxarna gjordes om till små rum med våningssäng, en byrå och en soffa. Vi fick även använda poolen som fanns på gården, vilket självklart gjorde efter en varm dag inne i Norrköping city.

Åkte hem igen igår (tisdag) och stannade till i Västerås för att käka lunch, där låg röken från den hemska skogsbranden tät, det var som att köra i dimma som luktade rök. Åt på Ikea innan vi åkte vidare igen och släppte av Sofie i ett soligt (!) Sala innan jag själv åkte hem till Fors. Och även här så kikade solen fram. Eftersom jag lånat pappas bil till Norrköping (våren hade punka) så åkte jag till grådö lite senare på eftermiddagen för att lämna tillbaka den och när jag åkte från fors såg jag inte skymten av någon rök, men när jag kom till jularbo var det dimmigt av rök igen, och det såg likadant ut hela vägen till grådö.

Tone och Amanda var sen snälla att skjutsa hem mig så att jag slapp ta buss hem efter att ha lämnat av bilen. Då tog vi vägen genom Avesta för att se hur läget var där, och lika rökigt som de flesta andra ställen såklart, men kom en regnskur + ett par rejäla åskmuller när vi var där, regnet varade dock inte så länge då.

Efter att jag kom hem gjorde jag inte så himla mycket, nojade mig över branden och höll tummarna för att alla där ute som jobbar med den skulle få mer kontroll över det hela, höll katterna inne eftersom röken kommit tillbaka till fors igen. Kollade på nyheterna på tv för att se vad som sas om branden och utveckling där borta.

När jag sen skulle gå och lägga mig så blev det världens åskväder, himlen blinkade av blixtrar som om någon stod och knäppte av och på en stor lampa och åskan mullrade nära men samtidigt lät det dämpat och längre bort, jag gissar på att det var röken som gjorde det. Låg i sängen och kunde inte helt riktigt slappna av och äntligen somna när mullret hördes mindre och mindre.

Imorgon väntar jobb igen, 7-16.30, så ska kika färdigt på det Criminal Minds avsnitt jag kollar på nu och sen gå och lägga mig. Hoppas hela tiden innerligt att läget med skogsbranden ska förbättras och jag lider med alla människor som fått lämna sina hem på grund av eldens framfart.

1 kommentar:

  1. Jaha är det? Ja det finns mycket fint från Våga :)
    Vill gärna hänga med till hästarna någon dag! :)

    SvaraRadera