onsdag 31 oktober 2012

- Dag nummer 21: Någon jag vill träffa

Marre, en av hästarna där jag hade praktik i umeå,
i rundcorallen :)
Jag skulle vilja träffa Monty Roberts, jag skulle vilja lära mig allt om hur han jobbar med sina hästar. Han håller ju på med Natural Horsemanship (NH).

Jag fick en försmak av NH när jag hade praktik sista året i gymnasiet, då jag var uppe i Umeå hos en som drev dels en liten ridskola samt att hon hade kurser i NH. Jag fick vara med på en av hennes helgkurser när jag var där och det var så otroligt roligt. Det fick mig att vilja lära mig mer om NH.

Men jag känner att det kan vara svårt att lära sig NH helt själv bara genom att läsa sig till det, jag skulle istället vilja ha någon som visade mig och om jag fick välja vem så skulle jag välja Monty Roberts. Han är min förebild inom detta ämne, han är bara så otroligt duktig!

Det första jag läste med Monty Roberts var när jag hittade boken Shy Boy - hästen från vildmarken. I den boken beskriver Monty hur han jobbar med en vild mustang för att vinna dess tillit och det är bara så otroligt fascinerande.

Jag kan inte säga annat än att jag skulle också vilja kunna förstå och läsa hästar på det sättet han gör och få den kontakten med en häst som han får med Shy Boy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar