tisdag 12 januari 2016

- Terminens första ridlektion

Idag efter jobbet så åkte jag först hem. Gjorde inte sådär överdrivet mycket innan det var dags att göra sig iordning och åka iväg till ridskolan :)

Fick Challe idag vilket var roligt! Har ju inte ridit han så mycket på sista tiden. Vi började med att skritta igång hästarna och efter en stund provade vi även att öka skritten längs halva långsidan och sen andra halvan skulle vi flytta in framdelen litegrann från spåret. Första gick inte bra alls men sen lossnade det lite mer och gick bättre. Efter det så började vi trava igång och då såg övningen ut som så att på varje kortsida skulle vi lägga en volt och på varje långsida skulle vi göra en avsaktning till skritt. Gjorde det i båda varven och det gick överlag bra tycker jag :) Sen till sist var det dags för lite galoppjobb och då var det fattningar vi fokuserade lite på, vi fattade galopp på mitten av en kortsida galopperade långsidan ner och saktade av till trav alldeles innan nästa kortsida för att sedan göra om samma sak igen. Dom galoppfattningarna kändes riktigt bra och Challe galopperade på lugnt och fint utan att dra på för mycket. Sen avslutade vi med galoppfattningar på volt. Dom gick väl sådär, kändes inte lika bra då men okej i alla fall. I det stora hela så gick det ändå bra tycker jag. Challe kan ju ibland bli lite framtung och även om han blev det den här gången med så tycker jag ändå att han kändes lite mindre tung än vad han har kunnat gjort förut. Nästa gång blir det hoppning och ska ha Challe igen :) Förhoppningsvis (om det inte är alldeles för kallt) så blir mamma kvar och filmar då :D

Nu ska jag hoppa in i duschen en vända och sen inte göra så mycket mer innan det är dags att sova ^^. Imorgon står gym + jobb på schemat. Plus att jag ska förbereda lite matlådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar