tisdag 3 mars 2015

- Lite som en ponny fast 170cm ovanför marken.

Idag var det dags för ridskola igen. Vi hade dressyr och jag fick rida Vilectro, har aldrig ridit honom förut så det kändes kul att få prova. Han är ju då 170cm hög så han är inte direkt någon liten häst. Men däremot så har han ett otroligt litet steg för att vara så stor. Alltså det var i princip som att sitta på en förvuxen ponny! Haha. Men han var mysig att rida i alla fall!

Vi började lektionen med att skritta och trava fram litegrann, sen på ena långsidan skulle vi flytta in bakdelen innanför spåret och på den andra flyttade vi framdelen innanför spåret, helt enkelt lite öppna och sluta. Det gick väl sådär, fick till det riktigt bra ett par gånger och då kände jag verkligen att det blev rätt också, vilket kändes riktigt bra då jag brukar kunna ha lite svårt att känna när det blir rätt. Men andra gånger blev Vilectro bara banan i halsen istället, men det kan ju inte gå bra alla gånger. Vi gjorde detta i trav ett tag och sen så provade vi även i galopp, det gick inte alls lika bra som i traven men lyckades väl få till något steg här och där.

Efter det så körde vi även lite ökad trav snett igenom, här blev det spännande, för det första att försöka sitta ner i Vilectros skumpiga trav med dom små stegen och sen försöka fortsätta sitta ner när han skulle öka på traven och försöka få honom att länga på sig ordentligt. De första gångerna gick väl inte särskilt bra då jag inte orkade sitta kvar utan skumpade så mycket att jag blev tvungen att börja rida lätt. Men sen sa ridläraren vi hade (hade en annan än våran vanliga) att testa luta er överdrivet mycket bakåt och driv på, då gick det bättre. Ja, det är väl inte det bästa egentligen då sitsen blir lite tokig men då fick man i alla fall en känsla för det. Vi gjorde även detta i galopp och då fick jag känna på Vilectros galoppombyten, som inte är särskilt små konstigt nog, haha, första gången han gjorde det så var jag inte riktigt med och då höll han på att skjuta mig ur sadel.

I det stora hela så tycker jag att lektionen gick bra och jag gillade Vilectro, han behöver lite tid på sig att bli ordentligt uppvärmd bara men sista halvan av lektionen ungefär var han jättefin och mjuk. Nu ska jag sova och imorgon planerar jag att åka ut till stallet hos mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar