tisdag 31 mars 2015

- Kvällen på ridskolan

Skulle egentligen ha uppdaterat litegrann redan igår då jag och Magdalena (min nya ridkompis) tog första ridturen ute hos mamma. Magdalena provade Demon första gången och jag red Charlie, vi började med att skritta en vända i skogen så hästarna fick lyfta lite på fötterna och sen red vi även en bit upp längs den större vägen där vi travade litegrann också. Gick fin fint i alla fall, Charlie var lite framåt som vanligt men han var inte ohanterbar. Och Demon han skötte sig super!

Idag nu då så har jag spenderat många timmar på ridskolan, direkt efter jobbet så kom Mamma, Mats och Rasmus och hämtade mig och så åkte jag med dom till ridskolan, så första kollade jag på Rasmus lektion, och han har blivit så otroligt duktig, han har verkligen gjort mycket framsteg, han har en jättefin sits och är rak i ryggen, det enda han fortfarande har lite problem med är att få stigbygeln längre fram på foten och trampa ner hälarna, och så får han lite för långa tyglar ibland, annars så var han hur duktig som helst! Och så fick jag även se honom galoppera den här gången, vilket han inte vågat göra förut.

Sen medan Rasmus hade teori så satt jag, Mamma och Mats i caféet och då passade jag på att äta litegrann. När Rasmus kom tillbaka från teorin så åkte dom hem och jag gick ner till stallet och började göra iordning min häst, vi fick välja hästar idag och jag var där tidigast så valde Challe, var länge sen jag red honom och så visste jag att vi skulle hoppa och då ville jag gärna ha honom eftersom jag känner mig lite säkrare på honom än på flera andra. Det är klart, Walky har jag hoppat ett par gånger och han fungerar också men han har jag ridit ett par gånger nu så kände att jag ville byta häst också.

När vi gjort iordning våra hästar så gick vi upp till ridhuset och byggde en bana, vi hade på ena långsidan tre stycken hinder med 14 meter emellan, alltså 4 galoppsprång och den på andra långsidan så hade vi två stycken hinder med 17 meter emellan, vilket då blev 5 galoppsprång, sen hade vi några travbommar också, så man började som att rida snett igenom men sen istället för att rida hela vägen så svängde vi ut på samma långsida igen och hade några travbommar där med, svårt att förklara men ni kanske fattar.

Vi började i alla fall med travbommarna som uppvärmning och sen hoppade vi långsidan med tre hinder först, rullade bara på i galopp och skulle helt enkelt försöka få jämna galoppsprång emellan, sen om det inte blev 4 stycken så var inte det hela världen så länge man hade ett jämnt tempo igenom hela kombinationen. Gjorde sen samma sak med de två hindrena på andra långsidan och skulle även där helt enkelt försöka komma i ett jämnt tempo. Efter att vi hade hoppat så ett par gånger så satte vi ihop allting till en liten bana där vi började med travbommarna, sen la en volt innan vi kom på kombinationen med tre hinder, la en volt igen efter den kombinationen innan vi till sist kom på kombinationen med två hinder.

Överlag så gick det bra, Challe var lite framåt bara så emellanåt så tog han något litet extra galoppsprång innan ett hinder, men för det mesta så kom vi ett ganska så jämnt tempo i alla fall, jag ska inte ljuga och säga att jag kände mig helt säker alla gånger utan jag var faktiskt lite nervös emellanåt även på Challe, och det var nog för att jag valde att hoppa lite högre än vad jag gjort på ett tag, senaste gångerna jag har hoppat så har jag hållit mig på de lägre höjderna som ca 50cm, nu tror jag att ridläraren höjde upp till 70cm i alla fall. Men en fördel med Challe är att jag är aldrig rädd för att han ska stanna på hindret och även om han har aldrig än så länge hoppat av jättetidigt heller utan då kommer han istället lite nära hindret och eftersom det inte var några jättehöjder vi red så var det ändå ganska så enkelt att hänga med i sprången. Så jag är nöjd med lektionen! Och det var roligt att hoppa även om nervositeten och rädslan gör sig påmind emellanåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar