fredag 20 mars 2015

- Longering

Skulle ha bloggat redan i onsdags och började skriva ett inlägg på mobilen. Men sen så hakade den upp sig och det jag hade hunnit skriva försvann och då orkade jag inte skriva nå mer sen. Så blir nu istället. I onsdags efter jobbet så åkte jag ut till mamma och longerade Paddan litegrann. Mamma gjorde mig sällskap och vi började med att borsta av honom all lera, vår och höst är verkligen den hemskaste tiden att ha häst på, när det är blött och lerigt överallt.

När vi var klara med det så började vi med att ta en promenad ner emellan hagarna som uppvärmning, jag tycker att det blir så enformigt att bara gå runt i en cirkel för pållen så jag brukar börja och avsluta med en promenad istället för att skritta igång och skritta av på volt också. När vi var påväg tillbaka till gårdsplanen så fick Demon något ryck ute i hagen dock och började galoppera runt och då blev Paddan typ 2 meter hög och skulle kolla vad Demon höll på med. Så Paddan blev alldeles nervig och stegrade sig litegrann vid ett tillfälle, och Demon fortsatte att galoppera fram och tillbaka i hagen, det var som om dom mopsade upp sig mot varandra, himla nötter.

När vi kom upp på gårdsplanen igen i alla fall så började jag att skritta Paddan på longervolten och efter en stund så började han slappna av någorlunda igen, där uppe såg han ju inte Demon (även om han hörde honom en stund tills även han gav med sig), gjorde mycket övergångar skritt/trav för att få honom att lyssna. Och det gick faktiskt över förväntan, tidigare när jag har longerat Paddan så har han kunnat krångla en himla massa och inte velat gå, nästan rest sig och försökt springa ifrån longeringen så att säga. Men den här gången så gick det bättre. Jag vet inte om det kanske gör någon skillnad beroende på vart vi är någonstans, för på gårdsplanen så brukar han nog alltid sköta sig lite bättre faktiskt i longering och tömkörning till skillnad från när vi är i på "banan" (i hagen) nu när jag tänker efter.

Men i alla fall, i det stora hela så gick det bra och när vi hade kört litegrann i båda varven och jag märkte hur han slappnade av mer så passade jag på att avsluta när det gick bra. Jag tror även att han blev lite trött, han har ju trots allt kvickdrag och man märker av det emellanåt för han blir tröttare fortare vissa gånger. Filmade även med min GoPro, dock så har jag inte filmen tillgänglig vid den här datorn jag sitter vid så vi nöjer oss med någon gammal bild istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar