tisdag 3 februari 2015

- Första ridlektionen för året

Har ganska precis kommit hem från ridskolan och den första ridlektionen för det här året. Egentligen så var ju första lektionen för två veckor sen men då var jag sjuk så då kunde jag inte vara med. Men idag så!

Vi hade hoppning och jag fick Walky, en mysig häst att rida även om han kan vara något seg ibland och inte så jätteframåt. Så jag fick vara med att driva ganska mycket. Har hoppat honom tidigare så jag var medveten om detta så då var jag med och drev redan från början och han kom faktiskt igång bättre och kändes lite mer framåt än vanligt.

Hoppningen bestod av 5 studsbommar varav 2 av dom ridläraren höjde upp lite allt eftersom medan de andra var bommar på marken, så vi började lektionen med att rida slalom emellan bommarna och flytta hästarna lite för skänkeln i svängen runt. Sen travade vi över bommarna medan dom fortfarande låg på marken och galopperade på den andra långsidan medan vi stod upp i lätt sits både i galoppen och över bommarna i trav. Efter ett par gånger så fick vi sedan välja om vi ville komma i trav eller galopp och sen rulla på i ett lagom tempo över bommarna, gjorde det ett par gånger i båda varven och sen höjde ridläraren två av bommarna litegrann, gjorde om samma sak igen innan hon höjde ytterliggare litegrann och så gjorde vi det ett par gånger till var i båda varven.

Walky kändes riktigt fin hela passet, de första gångerna vi kom in på studsen hade jag lite dålig drivning och han saktade av till trav direkt efter bommarna, men sen kom vi in i ett lagomt tempo och rullade på bra över studsserien resten av gångerna. Klart vi hamnade lite fel nångång ibland och så kom vi in lite snett mot serien någongång men i det stora hela så kändes riktigt bra idag! En rolig lektion var det!

Som avslut bjuder på en gammal film på mig och Walky från en tidigare lektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar