tisdag 17 februari 2015

- Hej träningsvärk

Idag var det ridning på ridskolan igen. Jag fick rida min favorit Challe idag! Vi hade dressyr och jobbade lite över travbommar och sen mycket galoppfattningar och tempoväxlingar.

Eftersom jag är medveten om att Challe lätt blir lång i halsen och jag då "tappar" tyglarna så att dom blir för långa så tänkte jag mycket mer på det den här gången och ansträngde mig lite extra för att inte göra det. Och det gick faktiskt bättre än vad det gjort förut!

I traven så gjorde vi en del tempoväxlingar som gick riktigt bra och även lite balansträning genom att rida lätt utan stigbyglar, det är verkligen inte det lättaste, jobbigt som tusan var det. Men gick relativt bra.

Sen galoppen gick och överlag bra, fattningar kändes fina men dock i höger varv så hade jag svårt att ställa honom i hörnen och ibland även svårt att hålla honom rakriktad på långsidorna vilket resulterade i att han gjorde ett par galoppombyten. Däremot vänster galopp gick mycket bättre, kan vara så att han har sitt "svåra" varv i höger, dom flesta hästar har ju ett varv som är svårare, som Demon till exempel hans svåra varv har alltid varit höger.

I det stora hela så kändes lektionen bra och det känns som att jag kommer ha en grym träningsvärk imorgon, eller imorgon kanske jag klarar mig ganska okej men torsdag däremot, ser jag inte fram emot, dag två brukar ju alltid vara värst! Ska avsluta dagen med att varmt bad nu så mjukar förhoppningsvis upp musklerna litegrann och det kanske inte blir riktigt lika hemskt.

Fick förresten se stallets två nya söta shettisar, såg ut som två söta små troll där dom kikade upp över boxkanten.

1 kommentar: