måndag 6 april 2015

- Charlie på banan

Idag efter jobbet så åkte jag och plockade upp Magdalena inne i stan och så åkte vi ut till hästarna. Jag hade då varit taktisk nog att ta med mig ridkläderna till jobbet så jag bytte om till dom när jag slutade.

Vi valde att rida på banan idag och som sist så red hon Demon och jag red Charlie. Jag var så fullt fokuserad på Charlie så jag såg inte så jätte mycket hur det gick för henne och Demon men av det jag såg så verkade det gå bra.

Så Charlie då, jag red honom på Nova bettet för eftersom vi red på banan så tänkte jag att jag skulle variera litegrann och ta ett lite mildare bett istället för Kimblewicket som jag brukar ha vid uteritt. Till en början så lyssnade han bra och gjorde halt när jag bad honom om det och så vidare. Men när jag började göra några övergångar skritt/trav så började han bli lite framåt, och så ville han gärna till Demon i princip hela tiden. Så då gjorde jag helt enkelt så att jag valde att skritta bara igen och så fort jag kände att han gick på i ett snabbare tempo än vad jag bett honom om så gjorde jag antingen en halt eller la en volt, eller både och. Då gick det lite bättre, men det var när jag började aktivera honom ytterliggare och skritta över bommar och lägga lite volter som det började gå ännu bättre, så jag skrittade över 3 stycken bommar, gjorde ungefär en halvt igenom väg runt en kon och sen skrittade över bommarna igen, efter bommarna så travade jag på en åttavolt innan jag saktade av till skritt och gjorde samma sak igen. Så gjorde jag så några gånger tills jag dels kände att Charlie slappnade av lite mer och dels kände att jag blev lite mjukare i handen. Så det blev mitt mål för det här ridpasset, jag blir ju lätt lite hård i handen när Charlie blir lite hård i munnen, vilket han kan bli när han blir lite för framåt.

Men kändes bra när vi avslutade i alla fall och medan jag väntade på att Magdalena skulle rida klart så hoppade jag av och gick runt med Charlie för att skritta av, och då passade jag på att få honom att fokusera mer på mig och mindre på Demon genom att göra typ lite NH, så jag är nöjd med passet.

Jag och Magdalena kom fram till två saker också efter passet medan vi väntade på att hennes pojkvän skulle komma och hämta henne, den första var att hon ska rida Demon några gånger till för att hinna lära känna honom litegrann och hitta hans knappar så att säga, och sen efter det gör vi likadant med Charlie, så då får hon rida Charlie fler gånger på rad. Och den andra saken vi kom fram till var att varannan gång vi är till stallet så rider vi ut och varannan gång så rider vi på banan, då behöver man aldrig fundera särskilt mycket och på så vis så får man även variation i ridningen, både för hästarna och för oss, så det kändes som bra idéer.

Såhär såg alltså ridvägen ut som jag red med Charlie på slutet, de svarta strecken är skritt och de gråa strecken är där jag travade, blev faktiskt en riktigt bra övning, kanske jag gör fler gånger och så kan man säkerligen hitta på olika varianter av den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar