söndag 19 april 2015

- Löshoppning

Skulle ha uppdaterat redan igår men det slutade med att jag åkte till Västerås och gick på bio med Sofie så då fick uppdateringen bli idag istället. Igår vid typ 12 så åkte jag ut till mamma för vi tänkte hitta på någonting med hästarna. Det blev löshoppning när vi tillslut hittade grejer så att vi kunde fixa en bra löshoppningsbana.

Vi började med Paddan och han är som alltid en guldklimp vad gäller löshoppning, efter att jag hade värmt upp honom litegrann så hann jag inte mer än släppa honom innan han själv satte fart mot det lilla hindret jag hade lagt upp som början, och som vanligt så tog han i allt vad han orkade och lite mer därtill! Haha, han är så söt och det är så kul att titta på honom vid löshoppningen för man ser att han tycker det är så otroligt roligt! Vi körde lite småhinder och sen testade vi höja litegrann och det slutade med att han hoppade ett hinder på ca 70-80cm innan vi gav oss. Jag testade även att lägga upp en liten studs på två hinder och det gick också bra, han fick lite svårt att bedöma avståndet en vända då bara så han rev första hindret men annars så gick det super! Grymt duktig häst! <3





Sen efter Paddan så var det Vides tur, och han är ju en klass för sig när man ska löshoppa, haha. För det första så tar han alltid i allt vad han kan fram emot hindrena, sen kör han antingen på den varianten att han hoppar och sen tvärnitar efter hindret och ställer sig och tittar på oss, eller så tar han i allt vad han kan innan hindret och stannar till redan påvägen över hindret, haha. Men han var duktig i alla fall, vi hade inte någon direkt höjd på hans hinder så det blev ett par småhopp på ett litet bara innan det fick räcka för hans del.

Här nedanför har ni en liten bildserie där man kan få ett litet hum om ungefär hur den lilla spillevinken brukar göra.






Och till sist så var det Charlies tur. Efter att jag hade värmt upp honom så fick han hoppa lite studs med tre lägre hinder innan vi avslutade med ett vanligt rättuppstående, dock så blir Charlie lite osäker så fort det blir lite höjd på hindret, han hoppar fortfarande men man ser någon sekunds tvekan alldeles innan han tar hindret, men efter att han hoppat det jag la upp från början två gånger så sänkte jag det litegrann så han skulle få avsluta riktigt bra utan att ha tvekat innan han hoppade. Så jag tycker det gick riktigt bra det med!



Demon fick nöja sig med att gå i hagen och titta på den här gången, men nästa gång då ska han få vara med och hoppa han också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar