torsdag 9 april 2015

- Hästar genom åren

Förutom hästarna hemma på gården så finns det några stycken hästar genom åren som har satt lite extra spår i mitt hjärta, här kommer en liten presentation av dom:


WHAT A FANCY - "ERIK"
Han var favorithästen under mina tre år på Jälla hästgymnasium. Han hade ett väldigt speciellt utseende och många påstod att han var ful. Men inte för mig! För mig var han underbar! Han var gamlingen på skolan, 18 år när vi började där, men det märktes inte på honom, speciellt inte i hoppning. Det tyckte han var underbart roligt! Och med honom så kom jag tre i skolmästerskapen i hoppning under mitt andra år där! Det är något jag aldrig kommer glömma :) <3



Musik;
"Suburban Withdrawl" by Lee Rosevere (http://freemusicarchive.org/music/Lee_Rosevere)
"Gymnopédie No. 1 (Satie)" by Lee Rosevere (http://freemusicarchive.org/music/Lee_Rosevere)

MARRE
Under tredje året så hade jag min praktik på fyra veckor uppe i Umeå hos en kvinna som dels hade en liten ridskola men även höll kurser i NH, det var här jag första gången verkligen kom i kontakt med Natural Horsemanship, och jag fick chansen att vara med på en av hennes helgkurser som hon höll. Det var där jag träffade Marre.

Marre är nog en sådan häst som man aldrig mer kommer möta i livet tror jag.
För det första var han lite speciell i utseendet, jag har aldrig någonsin sett en nordsvensk
fux med blåa ögon (!). Marre kom till stallet under en tid för att hon som ägde stallet skulle jobba lite med honom. Jag fick vara med och kolla dom första gångerna som hon jobbade honom i rundcorallen och det var otroligt fascinerande. Sen så fick jag även chansen att jobba med honom själv, och det var en otroligt härlig känsla, så under mina veckor där så blev han lite som mitt "projekt" eller vad man ska kalla det, jag jobbade honom mycket från marken men fick även rida denna härliga häst!




CHAGALL - "CHALLE"
Challe står på ridskolan där jag rider nu och första gången jag red honom, höstterminen 2012, så föll jag pladask för denna underbara häst. Så lugn, så snäll och alldeles underbar att rida. Han hjälpte mig även igenom hoppningen flera gånger och jag tror nog att det är lite tack vare honom som jag inte helt gav upp hoppningen och har bestämt mig för att övervinna rädslan som har slagit rot inuti mig.


Musik:
"Big Car Theft" by Jason Shaw (http://www.audionautix.com)
"Forever Believe" by Jason Shaw (http://www.audionautix.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar