tisdag 25 juni 2013

- Tisdag: Longering/Tömkörning

Var ju från början meningen att alla hästarna skulle få vila idag, men det blev inte så. Just nu sitter jag hemma hos mamma och är lite barnvakt åt Rasmus så då passade jag på att testa longera Vide litegrann, vi provade även på en kort tur tömkörning faktiskt. Tänkte att det gör ju inget om jag bara byter dagar för honom, han få gå idag när han skulle ha vilat och så får han vila imorgon när han egentligen skulle ha gått :)

Började med att ta in honom och borsta av honom litegrann, så tränsade jag och satte fast longerlinan, tog med mig longerspöet och gick ut i hagen igen där jag tänkte vara. Vi höll inte på särskilt länge alls och jag begärde inte mer än att han skulle lyssna framåt (till trav) och tillbaka (till skritt eller halt), blev lite av en testomgång för att se lite hur han kändes, jag vet ju faktiskt inte om han blivit longerad tidigare eller så, men han skötte sig bra i alla fall tycker jag :) Han var lite som Charlie var i början, ville gärna komma in till mitten, men då fick man bara visa honom vägen ut på spåret igen så gick det bra. Vi höll väl inte på i mer än 10-15 minuter, men tyckte att det räckte mer än väl för den här gången ^^.

När vi gick in i stallet för att plocka av innan utsläpp i hagen igen så fick jag syn på tömkörningsgjorden, och då fick jag för mig att jag skulle testa och se om Vide kunde ha den, sista hålet på båda sidorna så funkade det, möjligen att den satt på gränsen till lite löst men det funkade för denna gång, får väl testa nån mer gång igen och se hur det ser ut :) Vi skrittade ner längs grusvägen här hemma en liten bit bara, han fick även trava litegrann påvägen bortåt, han är ju så liten så jag kunde fortfarande gå bakom honom när han travade :D Haha, söt!

Han skötte sig ypperligt tycker jag, han verkar vara en riktigt cool och lugn liten ponny, vad jag har sett av honom än så länge i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar