tisdag 28 maj 2013

- Jag blir så stolt och glad över denna underbara häst!

Idag red ju jag och Anna ett dressyr/markarbete pass på banan som jag tidigare nämnt. Egentligen var vi väl ganska så otaktiska som valde att rida där då det var väldigt väldigt varmt idag, hade vi varit smarta hade vi valt en skogstur eller något annat lite lättare, både för våran egen skull men även för hästarnas. Men idag blev det så, och jag är ändå glad att vi red på banan, för det gick superbra! Demon var alldeles underbar idag! Så otroligt duktig!!

Redan från start så hittade han balansen i sig själv och formen, inte helt och fullt ut då till en början men han hittade det otroligt mycket snabbar än tidigare pass. Och i båda varven så gick han i en härlig form och ett jättefint tempo i traven :) <3 Vi jobbade lite volter och serpentiner och även några travbommar även idag, tre stycken på rad med den mittersta lite upphöjd, han gick super även över dessa, lyfte super på benen och petade till den upphöjda bommen endast en gång men den låg ändå kvar.

Eftersom han gick så pass bra idag så bestämde jag mig faktiskt för att testa en galoppfattning, i alla fall i hans lättaste varv, alltså vänster. Gjorde även då galoppfattningen i ett hörn för att han skulle få det lättare att komma in i rätt galopp. Men det kanske inte ens hade behövts när jag såhär i efterhand ser tillbaka, galoppfattningen gick nästan lekande lätt och rätt galopp blev det på en gång, utan att han sprang iväg för mig i traven också! Han var lite obalanserad och ville gärna dra in mot mitten men vi galopperade nästan ett helt varv utan att han bröt av (tidigare han han tagit 1-3 galoppsprång och sen saktat av), och när han väl saktade av så var det för att jag bad honom om det, duktiga duktiga duktiga häst!!! Jag blir så grymt stolt över honom!! :D <3<3

Vi kommer såklart fortsätta ta detta i hans takt och inte bara röja på med en massa galopp nu bara för att det har gått bra en gång, men dom gånger som han känns som finast i traven så tänker jag faktiskt testa en eller två galoppfattningar, med början i endast vänster varv då det är hans lätta varv, så får vi lägga in mer när det börjar gå bättre och gå vidare till höger varv också :)

Imorgon blir det förhoppningsvis en tur ut igen någon gång under dagen, antagligen framåt eftermiddagen för min del eftersom det blir plugg på förmiddagen igen, får väl se om Anna orkar vänta på mig eller om hon åker ut tidigare, om hon orkar vänta så får vi väl se vad vi hittar på tillsammans, åker hon ut tidigare så åker jag nog själv ut sen och gör något enkelt med Demon och kanske även låter Paddan komma ut på en liten promenad eller nåt :) Får se vad dagen bjuder på helt enkelt!

Demon när jag longerade honom senast, då han var på ett väldigt konstigt humör, tokhästen!
Men jag älskar honom ändå! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar