torsdag 9 maj 2013

- Löshoppning och långtur

Jag och Anna åkte ut till hästarna på eftermiddagen igår och vi bestämde oss för lite löshoppning :) Vi började med Paddan och han fick hoppa två skutt och det fick räcka för honom.

Sen var det Demons tur, vi hade först en liten oxer precis som sist men ändrade den sen till ett vanligt rättuppstående. Han var lite tveksam till och från och stannade några gånger, han tog även hindret från stillastående en gång :P Haha. Knäpphästen, men han börjar ändå bli mycket duktigare tycker jag, för han rev en gång och när han slog i bommen så brukar han ju vanligtvis verkligen rusa ifrån hindret, men det gjorde han inte den här gången. Har även tänkt att jag/vi ska jobba på ett annat sätt med honom för att få upp hans självförtroende på hinder, vi börjar lågt, höjer litegrann och när man märker att han tvekar så stannar man där och så får han hoppa den höjden tills han känner sig säker där, så får man väl kanske låta honom hoppa den höjden även vid fler tillfällen tills det verkligen märks att han inte tvekar alls, då kan man höja ett snäpp till och göra likadant där.



Hoppet han tog ifrån stillastående :P 

Sen var det Charlies tur, och för honom blev det studs igen, till en början var han inte riktigt framåt och det blev trav över bommarna istället :P Men efter någon gång så gick det bättre, vi började med två studshinder och ökade successivt tills vi hade sex små studshinder till honom, där varannan var lite högre och varannan var lite lägre, de flesta gånger gick det fin fint för honom, han slog ner nån bom ibland, och en vända så tog han alla sex hinder i trav utan att riva ett enda, det tycker jag faktiskt var bra gjort :P Haha. En av gångerna gick det dock mindre bra, han kom väl in aningen fel och det blev plockepinn av dom tre första. Men sen avslutade han med två vändor som han gjorde superbra! :) Det går framåt! Duktiga hästar!!! <3

Charlie börjar med att trava över studshindrena :P
 Jag och kameran var lite läskiga :P Så jag flyttade på mig sen så han kunde koncentrera sig igen :) Haha.

Här gick det ju bra förutom att han saktade av till trav över sista hindret.

Plockepinn! :D Haha

Tänkte först skriva två inlägg, men jag orkar inte, det får bli ett långt inlägg om två dagar istället.

Idag blev det ännu en tur ut till hästarna och idag blev det ridning :) Vi red långa vändan runt, jag red Demon i western sadel idag, mycket bekvämt är det kan jag säga! Man sitter mycket bättre på honom och man hänger med lättare i hans skritt som kan bli väldigt jobbig när man rider längre sträckor, den är ju lite speciell :P Blev väldigt mycket trav och galopp, och under galoppen så testade jag faktiskt att försöka korta upp Demon litegrann och det gick några steg innan han bröt av till sin travar trav istället :) Tog oss runt på ca en timme och tio minuter istället för en timme och tjugo minuter idag :P Så gick lite fortare än vad det brukar göra :) Men var nog litegrann just för att vi travade och galopperade väldigt mycket ändå ^^.

Imorgon är det Amanda och Anna som rider, men jag åker nog ut jag med, hittar på någonting med Paddan och kanske putsa lite utrustning medan jag väntar på att dom rider färdigt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar