onsdag 10 april 2013

- Även den bästa häst har sina dåliga dagar.

Dagen idag började med att jag och Anna tog oss upp runt åtta, väldigt trötta då vi somnade rätt sent igår när vi hade sleep over :P Men men, det är sånt man får ta. Så tog vi i alla fall kvart i nio bussen ut till fors, hoppade av hemma hos mig så jag fick byta kläder och så vi fick med kameran då vi tänkte filma idag när vi red.

Åkte sen vidare ut till hästarna och vi började med att ta ut Paddan och borsta och pyssla om honom litegrann innan vi släppte ut honom i hagen och gav honom mat. Efter det så släpade vi ner bommarna etc ner till banan så att vi kunde sätta upp hoppövningen som vi hade tänkt testa idag. Det blev i princip samma som sist, fast ändå lite annorlunda. Såhär såg den ut:


Förra gången så hade vi ju hindren på en rak linje bara, men den här gången så hade vi hinder nummer två snett efter det första, plus att vi gjorde det som en liten oxer.

Det var i alla fall Anna som var först ut, och jag tycker att Charlie ser otroligt mycket finare och bättre ut än för bara två gånger sen (som var första hopp passet för honom), och för att läsa mer om dom och se filmer så kan ni klicka er in till Annas blogg här :).

Sen jag och Demon då, jag fick ju börja med att rykta en galet skitig häst, jag hatar verkligen den här tiden på året på det viset, eftersom det blir så lerigt i hagarna och Demon måste ju såklart rulla sig en massa, och han är så dammig! Usch! Jag längtar tills det blir ännu varmare så att dom kan få sig ett "bad" (massa vatten på en svamp).

Vi började skritta fram och då kändes Demon riktigt fin, han har blivit så otroligt mycket bättre vad gäller rakriktning, vi gick en hel långsida utan att han ens försökte smita iväg åt sidan som han annars brukar kunna göra ibland. Sen hade vi även några travbommar som låg och så gick emellan dom och testade göra någon framdelsvändning för att vända in emellan nästa bom, ungefär såhär:


Här är då alltså det röda där vi försökte oss på framdelsvändning, han förstår ju hjälperna ändå, men jag vet inte riktigt vad det blev med honom här men han försökte i alla fall typ springa ifrån jobbet i princip, för han blev jätteframåt och i princip bara sprang. Så då gav vi upp det och så jobbade vi några volter innan jag började trava fram istället.

Men det gick inte så himla bra det heller, han ville helt enkelt inte trava, åtminstone inte den fina, lugna arbetstraven som han har haft dom senaste gångerna, för nu blev det istället antingen pass eller fullt ös med trav. Det var nästan så att det kändes som om han ville börja galoppera någon gång också.

Men i alla fall, vi testade komma på krysset en vända, läskigt sa Demon och det blev en liten vägring först så jag fick lägga en volt och komma på det igen, den här gången tog vi oss över. Så testade vi det någon vända till, det gick väl sisådär men vi tog oss över i alla fall utan flera vägringar. Så jag tänkte att vi skulle prova den lilla oxern en gång också, dock så ville Demon inte alls det, utan han stannade, så då kände jag att eftersom han var lite anti över huvudtaget idag så sket vi helt enkelt i oxern och så fick Anna lägga ner även det hindret till ett kryss med travbom framför, så att vi åtminstone skulle ta oss över en gång.

Och det gjorde vi, dock såg det väl lite ut som "hej kom och hjälp mig" vilket ni kommer få se på videon här nedanför.



Demon hade väl helt enkelt en av sina sällsynta dåliga dagar, dom dyker inte upp särskilt ofta, men ibland gör dom det även för honom, vilket bevisades idag. Får väl hoppas på att det går bättre igen nästa gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar