onsdag 3 april 2013

- Boktips Stephen King

Stephen King - Duma Key

Bild från adlibris
Baksidetexten: Edgar Freemantle har det mesta en man kan önska sig: ett bra jobb, en älskad hustru och två fina döttrar. Men efter en svår olycka förändras plötsligt allt. Han förlorar sin högra arm, mister en del av talförmågan och drabbas av svåra minnesförluster. Hans humör blir allt sämre och till slut står hans familj inte ut längre. När skilsmässan är över flyttar Edgar till den lilla ön Duma Key i Florida. Där återupptar han sin gamla hobby att måla och det dröjer inte länge förrän han inser att han faktiskt har en talang utöver det vanliga. Hans tavlor tycks på något sätt leva sitt eget liv.

Så småningom lär Edgar känna Elizabeht Eastlake, en konstintresserad, äldre dam som visar sig äga större delen av Duma Key. Elizabeth talar ett språk som bitvis är helt osammanhängande, men ju mer Edgar målar desto mer förstår han.

Allteftersom Elizabeths dunkla förflutna rullas upp blir det mer och mer uppenbart att Edgars tavlor inte är några vanliga konstverk. Genom att måla har han fått förmågan att styra framtiden - på gott och ont...
---
Det var ett tag sen jag läste den här boken men jag kommer ihåg att jag till en början tyckte att den var lite segläst, dock när man hade kommit en liten bit in i boken, minns inte hur långt, men något kapitel bara har jag för mig, så var man fast! Och då gick det inte att sluta läsa.

Jag själv gillar många böcker av Stephen King och den här är en utav dom, jag rekommenderar den verkligen till er som gillar att läsa böcker som är lite för det annorlunda, för det får jag alltid en känsla av med Stephen Kings böcker, dom är inte som alla andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar