torsdag 4 april 2013

- Hästbytar dag

Idag blev det dressyr på banan igen, men jag och Anna bytte hästar. Så jag fick prova rida Charlie och Anna fick rida Demon och så hade vi lite lektion för varandra och gav lite tips och råd :)

Charlie var riktigt trevlig att rida, han var väl lite små seg i början i skritten när vi värmde upp så man fick vara med och driva på honom hela tiden i princip. Och redan då så sa även Anna åt mig att höja mina händer, för jag blir lätt att jag sitter med väldigt låga händer (plus att jag lägger ner dom på sidan istället för att ha dom upprätt) och i början så märkte jag själv att jag gärna hamnade lägre med händerna igen, dock så gick det bättre efter ett tag och jag behövde inte tänka lite mycket på det :)

Så började vi trava igång litegrann och han var även då till en början inte riktigt framåt så jag fick vara med och driva på honom, vi gjorde lite serpentiner, volter och testade även lite skänkelvikning. Till en början kändes Charlie lite motsträvig och ville inte riktigt lossna, men efter ett litet tag så började han söka sig mer neråt och det höll sig genom i alla fall nästan resten av passet, han kändes riktigt fin och härlig att rida var han! Vi testade även en liten galopp och först gick det i väldigt lugnt och fint tempo men sen när vi kom till nästa långsida så ville han springa på litegrann, men då var det bara att vara med och ta tag lite mer i honom så saktade han av, efter det så kände jag att det fick räcka så travade jag av och skrittade av honom :)

Sen så fick Anna rida Demon, och vad jag såg så tyckte jag att det såg bra ut mestadels, Anna jobbade mycket volter samt även lite rakriktning, och rakriktningen såg mycket bättre ut än tidigare då han inte försökte smita åt något håll alls lika mycket som han gjort tidigare. Sen kom jag på en liten övning till dom, där jag la upp två bommar bredvid varandra och däremellan skulle Demon vara rak och sen skulle hon rida som en åtta och då hamnar ju bommarna i mitten där man byter volt så att säga.

Såhär var övningen helt enkelt och emellan bommarna (dom svarta strecken) skulle hon hålla Demon rakställd innan hon påbörjade nästa volt. Demon har ju mycket lättare att hålla en lugnare arbetstrav och det syns, dock så kan det variera lite från gång till gång hur pass han lossnar och söker sig neråt, men det kom även litegrann till och från det också. Så jag tycker att Annas pass med Demon såg riktigt fint ut! :D

Sen fick ju även Paddan bli lite ompysslad idag, vi stod på gården och borstade på honom också och efter det så gick jag en liten kort promenad med honom, så när jag kom tillbaka till gården testade jag även att "longera" honom litegrann och trava litegrann. Jag och Anna sa även att vi ska ta och prova tömköra honom litegrann i skritt upp i skogen och kanske lite på volt också, så kan han få röra lite mer på sig även han men samtidigt inte alltför ansträngande grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar