tisdag 2 april 2013

- Dagens ridpass - Hoppning

Idag blev det då ett ridpass på banan igen, jag och Anna började med att sätta upp några små hinder. Såhär såg det ut:


Vi började med att värma upp och Demon skötte sig fint i skritten, han är så himla mycket mjukare och finare i vänster sida numera! Dock så är högersidan ganska så stel fortfarande och han har mycket svårare för att böja och ställa åt det hållet. Men överlag så gick det bra, vi travade fram och jag testade även att sitta ner i traven, det är inte det lättaste eftersom Demons trav är ganska så skumpig, även om han har en betydligt lugnare trav nu än tidigare.

Men i alla fall, så kommer vi till hoppningen :) Jag och Demon började med det lilla krysset, först så tänkte han inte alls vilja hoppa och jag kände verkligen hur han ville springa förbi hindret, så jag stannade till, gjorde en volt och försökte pånytt, blev så typ två eller tre gånger tror jag, sen så gick det bättre, och då när han tog skuttet över krysset så tog han istället i för kung och fosterland så att jag nästan inte hängde med :P Efter hindret gjorde vi halt mellan konerna, la en volt och så red vi bort och kom på krysset igen. Gjorde så några gånger innan vi gick på hinder nummer två också, då tog vi först krysset, saktade av, gjorde en volt och kom på nästa hinder. Det hindret var han lite slarvig med fötterna på till en början och rev det dom första gångerna, men sista hoppet gick fin fint och då eftersom han inte rev så bestämde jag mig för att avsluta :) När jag travade av honom så hade han taggat till ganska så mycket och jag fick faktiskt jobba litegrann med att få honom att gå i lite lugnare trav igen.

Gammal bild på mig och Demon! :D
Passet överlag är jag nöjd med, är mest nöjd med hopp delen, uppvärmningen och när vi travade av kändes inte alls riktigt lika bra som tidigare, han lossnade inte alls lika fint som han har gjort, kan vart för att det nu var ett litet tag sen igen som vi red på banan och han blivit lite stelare igen, eller kanske han hade en dålig dag? Kanske lite av varje. Jag har i alla fall kommit fram till några saker under detta pass:

1. Jag ska sitta ner i traven litegrann under varje ridpass - Detta för att försöka bli van med Demons trav så att jag ska kunna jobba honom nedsuttet också så småningom.

2. Jag måste tänka på att jobba båda hans sidor lika mycket - Jag märkte att jag lätt jobbar vänstersidan och vänstervarv mer än höger då han går bättre där, det blir ju inte alls bra! Det ska ju hellre vara tvärtom, att jobba den sidan som är svårare lite mer än den lätta sidan. Det måste jag verkligen tänka på!

3. Jag måste jobba annat än volter - Det blir lätt att jag sitter och nöter volter, volter och ännu mera volter. Detta blir ju dock enformigt både för mig och för Demon, vilket inte blir nå bra i slutändan, därför måste jag försöka komma på annat att göra också (idag testade jag lite serpentinbågar också i alla fall) samt börja försöka mig på lite sidvärtsrörelser möjligen :) Kom gärna med tips på övningar om ni har några!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar