söndag 27 januari 2013

- Det är så mycket jag inte vet, och så mycket jag skulle vilja veta.

Många gånger kan jag känna att jag kan egentligen ingenting om hästar, och ibland känner jag att jo, men visst kan jag väl någonting i alla fall.

En sak som jag många gånger har svårt med är att känna om hästen går rätt, vare sig det handlar om formen, skänkelvikningar etc. 

Hur lär man sig att känna att hästen går rätt? Om man inte har någon direkt möjlighet att rida för tränare som kan hjälpa en eller liknande? Det är så svårt tycker jag!

Jag känner verkligen att jag vill lära mig så otroligt mycket mer, men jag vet inte hur jag ska göra, jag känner mig lite fast. Anledningen till att jag vill lära är ju såklart för min egen skull men även för hästarnas skull, för att dom ska kunna lära sig och utvecklas så behöver dom ju en ryttare som kan sina saker, och jag känner mig inte alltid som den ryttaren.

Ska jag försöka läsa mig till kunskap? Det känns som det alternativet som finns just nu, men samtidigt känns det svårt att göra. Visst man kan säkert läsa sig till mycket men när man väl kommer till praktiken så blir det ju ändå inte riktigt samma sak.

Vad jobbigt det kan vara ibland.

2 kommentarer:

  1. Vi får till en början försöka lära oss själva genom att läsa och sen kanske ibland rida en och en så får den ena titta och säga till när hästen går rätt och så vidare :-) Vi får köra så tills vidare helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rota runt efter information i böcker och på nätet och göra en egen bok att ha i stallet! Och sen agera "ridlärare" åt varandra :P Ja, men det låter ju som en idé i alla fall, det är ju alltid nåt :)

      Radera