söndag 27 januari 2013

- Mod är inte att aldrig vara rädd, mod är att göra saker ändå

Idag blev det markarbete med hästarna, vi började med Demon och Paddan, Anna red Demon och jag red Paddan. Vi hade lagt upp tre stycken cavalettibommar där den mittersta var upphöjd samt ett litet rättuppstående hinder med travbom framför som vi tänkte jobba lite smått över idag.

Jag kan ju säga såhär: Jag var faktiskt sjukt nervös, även om det var ett ytte pytte litet hinder som vi skulle testa travhoppa. Men efter att ha åkt av ett antal gånger så blir man lätt en aning osäker.

Så Paddan kände ju såklart av min nervositet och så är ju han inte helt säker i sig själv än heller. Så först så fick vi ju krångla litegrann med att bara skritta över bommarna (jag kände mig lite som i ponnyakuten när mamma gick med före Paddan för då gick han över :P Haha). Men det släppte ganska så snabbt över cavalettibommarna och vi travade över dom några gånger och han skötte sig bra :)


Sen kom vi till hindret, då tänkte jag att jag skrittar över först bara men det ville han ju såklart inte, läskigt som det var, så där fick mamma hoppa in igen och gå med en gång :P Sen så skrittade vi över själva en vända också, min egen nervositet släppte litegrann även om det såklart fortfarande fanns lite kvar, men inte riktigt lika mycket som i början. Så jag kände att vi provar travhoppa det också, och det gick faktiskt bra! :) Vi kom på det två gånger, första vändan så var vi lite osäkra båda två, tempot blev väl inte så jättebra och han tog ett litet skutt över men slog i bommen, men skutt nummer två blev bättre, bättre tempo blev det och ett bättre hopp :) Så då avslutade vi efter det, medan det gick bra! Duktiga pålle! :D <3

Hopp nummer 1

Hopp nummer 2 :)

Jag testade föresten att rida Paddan på Charlies gummibett idag, jag tänkte att man skulle ju kunna prova och se hur han känns på det i och med att han ibland hänger så mycket på bettet när man rider på banan, dock så tyckte jag nog inte att det kändes så himla mycket bättre, han kändes nästan lite mer svår att bromsa upp på gummibettet, så kommer fortsätta som vanligt med det gamla bettet och så får man försöka jobba bort "hänget" på något annat sätt, problemet med att han hänger i handen kan ju säkert ha att göra med mig också så man får väl jobba på att bli mjukare i handen själv så kanske det släpper för honom också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar