onsdag 9 januari 2013

- En god häst ska sällan sporras

Idag trimmade jag och Anna hästarna på banan litegrann, Anna började med Charlie och jag med Paddan. Mamma var även snäll och kom ner och fotade när vi red dom två :)

Paddan kändes betydligt lugnare idag än sist och till och från så kändes det riktigt bra. Han hade såklart fortfarande vissa stunder där han antingen körde upp huvudet en aning eller gick och bet sig själv i bogen. Men det känns som om det börjar bli bättre och han är ju såklart betydligt lättare att ha och göra med när han är lugnare. Han lyssnar bättre.

Jag och Paddan jobbade lite serpentiner, volter och övergångar, för mjukheten och lyhördheten. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva idag faktiskt än att han kändes riktigt fin överlag.

Vi testade även på en galoppfattning i varje varv, först höger varv och där blev det en bra fattning och vi galopperade en halv långsida ungefär innan jag saktade av igen, han kändes otroligt lugn och fin i galoppen, det blev jag faktiskt lite förvånad över eftersom han kan bli lite springig.

Innan det var Demons tur för sitt pass
tillsammans med Anna så fick Rasmus
rida en liten vända på honom :)
Sen tog vi en i vänster varv, där gick det inte riktigt lika bra, det var inte det att han sprang iväg för mig då utan han tog typ två steg galopp och saktade av till trav igen, så vi gick in på en volt och försökte igen, då gick det bättre och fick en fin, lugn vänstergalopp ungefär en halv volt också.

Jag tror faktiskt anledningen till att det inte gick så bra kan ha varit att jag inte var tydlig nog med honom, det vet jag att nog kan vara någonting för mig att jobba på, jag har nog blivit lite för "bortskämd" på ridskolan där dom flesta hästar har väldigt lätt för just galoppfattning och där man oftast inte behöver vara övertydlig. Med Paddan kan jag nog behöva vara det, åtminstone till en början eftersom det var rätt länge sen som vi verkligen ansträngde oss och jobbade med galoppen, så jag får tänka på det nästa gång :)




 Det är lite "hej himlen" i galoppen, men det får vi jobba på!


 När vi började trava av Charlie och Paddan så bestämde sig 
Demon för att sladda runt och röja lite i hagen :D Tokhästen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar